att bura in sig själv

Nu är jag där igen, anledningen till varför jag stängde ner min förra blogg, prestationsångest.

Jag för en evig kamp mot mig själv. En kamp mellan mitt huvud och mitt hjärta. Hjärtat vill skriva tills fingrarna faller av, hjärnan vågar inte släppa kontrollen, låta känslorna ta över. Inte heller låter den halvdåliga, eller smått misslyckade texter läggas ut. Endast mästerverk. (trots att den vet lika väl som jag och du att ingen mänsklig varelse kan producera mästerverk efter mästerverk. det krävs dåliga saker för att de bra ska bli bra.)

Jag är flicka, inte ens fylld sexton år, men är det något jag kan allt om är det prestationsångest. Jag har alltid varit full av den, och aldrig har jag tillåtit mig själv att misslyckas. Att falla handlöst. Jag spärrar hellre in mig, gömmer mig för världen. (Och suddar ut en text som blivit lite väl ärlig för tionde gången)
Jag vågar inte fortsätta, jag vågar inte skriva om mina fel och brister. Jag har en kontrollhjärna, och allt som publiceras, allt jag säger måste vara positivt, det måste vara bra. Hela min värld har byggts upp kring att vara duktig, att vara bäst och smartast. Den med högst betyg, mest beröm. Jag hatar det. Jag vill misslyckas, jag vill tappa allt. Släppa kontrollen och bara vara. Jag vill kunna skita i allt - om så bara för en dag. Jag vill veta hur det är.
Jag vill veta hur det är att inte kvävas under sin egen press.




(jag är extremt nära att skrota det här inlägget med, för det håller inte måttet. det är alldeles för dåligt rent språkligt och dessutom på gränsen till för ärligt. fan ta min hjärna.)

Kommentarer
Postat av: Emma

Vadå att det inlägget är halvdåligt? Du skriver bra. Checka min blogg, den är värdelös. Men jag skriver ändå. :)

Och du, ingen är perfekt? Right? ;)

Puss<3

2008-08-01 @ 12:12:23
URL: http://undeerbart.blogg.se/
Postat av: patricia

du är fin, anna.

<3

2008-08-01 @ 18:39:35
URL: http://fabulouz.blogg.se/
Postat av: Elin från det vackra bördiga Häglinge

Anna! Min Vän! Du skriver bra! Jag känner igen mig. Allt måste vara perfekt och är det inte det går man runt och grämer sig för att man inte pluggade lite mer eller kollade det lite extra osv. Man kan inte bara stänga av det beteendet, men man kan försöka glömma en liten stund. Så gör jag. Stänga av känslorna och prioritera sig själv för en gångs skull. En än gång: DU ÄR BRA!! Kramar Elin <33

2008-08-04 @ 21:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0