att tro

Idag var jag för första gången i mitt liv på en gudstjänst utan att själv medverka. Jag var blöt och sen eftersom jag körde och välte på vägen dit, men jag misströstade inte för det utan gick och satte mig bredvid en liten tant i en bänk ganska långt bak. Gudstjänsten började.

De sjöng. En stor kör sjöng för allt de var värda och glädjen lyste ur deras ögon. Jag såg hur gemenskapen svävade runt dem och hur varje litet ord de uttalade hade en mening. Det var som om de delade en hemlighet. En hemlighet så stor, att jag ryste av välbehag trots att jag nog var den enda människan i hela kyrkan som inte delade den. 

Jag tror nämligen inte. Har aldrig gjort. Jag är inte döpt och inte konfirmerad. Som yngre kunde jag inte för allt i världen förstå hur folk kunde påstå att det fanns en gud, jag kunde inte begripa att de sa att de trodde. Tyst konstaterade jag istället för mig själv att de var grundlurade.

Idag beundrar jag dem.
Jag beundrar de människor som hittar styrka genom att tro. Jag beundrar de människor som ser regnbågar genom grått dis. Jag vill också vara en av de som ser en större mening, en av de som litar på kärlek, godhet och storhet. Som tror att alla är värda en andra chans och att alla är unika och värdefulla.

Jag vill vara en del av allt det där. För kristendom är faktiskt något av det vackraste jag vet. Jag önskar att jag inte satt fast i förnekelsen, jag önskar att jag inte var fullt övertygad om att det är människan som skapat gud istället för tvärtom. Jag vill tro. Jag vill. Men jag kan inte. Jag gör inte.

För första gången i mitt liv sjöng jag en låt om gud, utan att orden var betydelselöst pladder. De hade en mening. De lämnade ett spår i mitt hjärta.
i din närhet, i din närhet
i din närhet, i din närhet
där vill jag va där vill jag va, Gud
vid ditt hjärta i din närhet
varje dag

Kommentarer
Postat av: Elin

det där med tro är stort. tro är ett stort ord.

själv vet jag inte riktigt vad jag tror. ibland tror jag, ibland inte. jag tror att man tror när man söker tröst, är rädd och ensam. ibland ber jag. det känns bra, det känns som om någon lyssnar då.

man är i en värld där folk tror olika.

2009-02-08 @ 19:29:53
URL: http://aspekt.blogg.se/
Postat av: Elin af Häglinge

Vad du är söt och vad glad jag är för att du ska följa med. Du kommer kanske att få bättre förståelse i sommar för detta. <3

2009-02-09 @ 13:41:39
URL: http://avbildadverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0