om månen

”Och många månar har jag sett sedan dess. En blid och sentimental måne mellan björkar vid kanten av en sjö … Månen ilade genom dimmorna över havet … Månen på flykt genom rivna höstmoln … Kärleksmånen, som lyste på Gretchens trädgårdsfönster och Julias balkong … En icke längre ung flicka, som gärna ville bli gift, sade mig en gång, att hon måste gråta då hon såg månen lysa över en liten stuga i skogen … Månen är liderlig och lysten, säger en poet. En annan försöker lägga in en etiskt-religiös tendens i månstrålarna och liknar dem vid trådar, som av kära avlidna spinnas till ett nät att fånga en vilsekommen själ i … Månen är för ungdomen ett löfte om allt det oerhörda som väntar, för den äldre ett vårdtecken över att löftes sveks, en erinran om allt som brast och gick sönder …

      Och vad är månskenet?

      Solsken i andra hand. Försvagat, förfalskat.”

 

- Hjalmar Söderberg.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Tjena, tänkte bara ställa en snabb lite konstig fråga. Men vad använder du för textsnitt på rubrik och länkarna i din meny? Det var jäkligt snyggt måste jag säga. Mvh Sanna.

2009-03-23 @ 10:45:43
URL: http://snakeshout.blogg.se/
Postat av: natalie

jag ska minsann läsa något av denna hjalmar söderberg :D

2009-03-23 @ 16:51:07
URL: http://chimney.bloggagratis.se
Postat av: v.

en klok man, han där :)

2009-03-23 @ 17:33:32
Postat av: Ingrid

Scout huh? :) För vilken kår? :)

2009-03-23 @ 17:37:24
URL: http://ingy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0