Flyg fula fluga, och den fula flugan flög

Först blev jag sårad över att ingen sträckte ut en hjälpande hand, men sedan tänkte jag på hur jag självt handlat i liknande situationer - och fann att jag inte var särskilt mycket bättre själv. Jag tröstade och stöttade i första nerförsbacken, men om ni råkade hitta en till stod jag bara bredvid. Försökte hjälpa till rent mentalt, men gjorde inget.
     Ni fanns där för mig i första fallet; kastade ur er alla bomullsord ni kände till, sedan var det som om orken tynade bort. Slitna meningar och urholkade fraser återanvändes gång på gång. Och ni såg inte att de tappade sin mening och sin glans, förrän de blivit värdelösa. Då slutade ni att använda dem. Då slutade ni att försöka hjälpa.
     Jag har rannsakat mig själv, i er frånvaro har jag försökt att se på mig med ögon fulla av självdistans. Jag vet inte om jag egentligen hittade så mycket nytt, saker jag inte vetat tidigare, men jag är åtminstone lite lugnare i själen nu. Stormen har stillat sig en aning. Kanske beror det bara på att en hektisk period lider mot sitt slut, kanske beror det på att våren kommit och knackat på dörren, men förhoppningsvis beror det på att jag sänkt garden en aning. Jag kommer nog inte att tenta om Matte B, även om tillfälle skulle finnas. Det känns inte viktigt längre. Jag kommer kanske aldrig att lämna in mediekunskapen och jag tänker inte stressa med FN-uppgiften, trots att den redan är en vecka försenad. Jag klarar mig ändå. Det är inte hela världen.
     Idag har jag knutit nya kontakter. Jag vågar inte riktigt berätta med vilka och varför, eftersom det kanske inte leder någon vart - men om det gör det kommer nästnästa torsdag att vara väldigt speciell. Väldigt speciell på ett bra vis. (Att tänka på det får min mage att börja pirra förväntansfullt.)
    Som avslutning vill jag säga att Hjalmar Söderberg är bra. Lite som en Per Nilsson fast i vuxenboksform och för hundra år sedan. Hundra år, hjälp vad stort det låter. Det är så stort att alla mina ord, tankar, och omtumlande känslor krymper och blir obetydliga. Jag är en liten fluglort egentligen. Fast, fluglortar kan vara ganska bra de också.

Kommentarer
Postat av: moa

sv; jag sökte in på estet bild i hässleholm. monologerna i fråga handlar om min teatervän som färdas norrut efter nian. : ]

2009-03-20 @ 21:41:38
URL: http://petitantilope.blogg.se/
Postat av: Elin af Häglinge

Anna, jag skulle vilja prata med dig. Det sista året har bara svept förbi och jag vill höra hur du verkligen har haft det. Tillfällen har funnits, men jag känner inte riktigt att vi har tagit igen vad vi har missat. Jag vet inte vad som händer i ditt liv och jag gissar att du inte har så mycket koll på mig heller. Jag vill veta allt om betygsstress, klasskamrater, lärare, skolsituation, livet hemma, aktiviteter där jag inte finns och mycket mer. Om du känner som jag eller ja, vill prata så kan du väl säga ifrån när vi ses. Jag saknar vår tajta relation. Jag behöver den för att orka. Älskar dig <3

2009-03-21 @ 17:38:02
Postat av: Anne

vila och se till att må bra, det andra kan vänta.

2009-03-22 @ 09:40:50
URL: http://oskrivnalinjer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0