eftermiddagsfilosofi

choklad med lakritssmak känns helt absurt
men jag antar att det är sådan världen är
den blandar allt som vanligtvis inte hör ihop eller synkroniserar
till nya kombinationer
vissa lyckade, andra inte
choklad och lakrits hör definitivt till den senare kategorin

men vem är jag att klaga?
om jag tittar på min spegelbild i tågfönstret
finner jag ett blekt ansikte med rakt hår och alvöron,
och tre vise män i form av röda prickar på den ena kinden.

någon tände nyss en stoppsignal
och lät världen stanna upp för en halv minut
tågets vibrationer gick genom min kropp
rörelse i stillhet,
sedan blev rött grönt igen, och vi rullade
sakta iväg

mina tankar är kvar i stillheten,
nästan obefintliga.
en man iklädd fjällrävenbyxor sitter bredvid mig
jag undrar vem han är
vad han tänker på
nu klev han av, ut på perrongen
tillbaks till livet

om sju minuter är det min tur.

Kommentarer
Postat av: v.

'tillbaks till livet' - så BRA. precis så, som det känns. som om tåg och bussar är avskärmade från livet, och har ett helt eget liv, istället.

2009-03-06 @ 08:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0