lycka

jag tror också att det är så, att det enda som spelar roll är hur man själv mår. eller åtminstone vill jag tro att det är så. men den där förbannade prestationsångesten blir jag inte av med. för då kommer en ny prestationsångest fram: prestationsångesten över att vara lycklig. jag läste i en dikt en gång, citat: "kräv mig inte på lycka, jag är lyckligast utan den." det där stämmer nog, i alla fall för mig. lycka finner man den dagen då man slutar leta efter den.

ord från en fin människa. (andra små fantastiska saker ni verkligen borde läsa skriver hon också, fast det hör egentligen inte hit.) vad jag ville säga är att hon har rätt. vart man än vänder sig kommer prestationsångesten och slukar en, så därför: kräv mig inte på lycka. jag är lyckligast utan den.

Kommentarer
Postat av: frida

Tack så hemskt, hemskt mycket för den fina kommentaren. Det gör mig otroligt glad!



&jag är småförälskad i ditt sätt att skriva. Och fota. Du är otroligt kreativ.



&.

Prestationsångest är den värsta känslan. Rädslan att inte räcka till, att inte duga. Att vara rädd för att det man gör aldrig någonsin kommer att vara tillräckligt bra. Men det är det, det är bättre än tillräckligt bra. Det spelar antagligen inte så stor roll att någon skriver det i en bloggkommentar, men. Jag ville säga det ändå.



Tack igen för den fina kommentaren!

2010-02-09 @ 21:45:39
URL: http://hellomiami.blogg.se/
Postat av: anna

människa vad fin du är! jag blir helt, ja, lycklig när jag läser den här texten. några menningar på en blogg och min historialektion blir oändligt mycket ljusare. du är så bra och ja, vi slutar leta efter lyckan så hittar vi den nog någon dag. när hållen i hjärtat blivit lite mindre. Puss.

2010-02-11 @ 16:12:05
URL: http://www.poetsia.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0