moder jord är minsann tuff!

Idag fick jag mig en liten chock. Jag har varit ute hela dagen, och badat en massa (Jippiekippiekay!), och när jag kom hem igen, vid en sisådär åtta på kvällen, tog jag mig en titt i spegeln. Att mina axlar var kräftröda har nog de som känner mig redan räknat ut, men vad jag blev förbluffad över var hur blont mitt hår var! Utan att överdriva hade det blekts tre nyanser under en dag. Shit, moder jord är tuff! Om man tänker efter är hon jävligt häftig också... Alla kretslopp, hur allting fungerar perfekt tillsammans i symbios. Allt från soluppgång till solnedgång. Hur kol blir till en diamant som sen blir till kol igen. Hur vi föds, lever och sedan dör och förmultnar - för att bli näring åt ett annat liv. Allting är sån finmekanik, perfekt in i minsta detalj.

Jag har aldrig ens varit i närheten av att tro på gud (jag tror helt enkelt att det var människan som skapade honom och inte tvärtom), men när man tänker på alla jordens pusselbitar, hur de tillsammans bildar något så fulländat, är det svårt att tro att allt hände på grund av en stor smäll. Ett big bang. Det är, som en klok f.d. lärare till mig sa, som att ur röken från en stor explosion i en cykelfabrik skulle det komma en tjusig, färdigmonterad mountainbike.
Det är helt enkelt inte trovärdigt.
Visst, cornflakesen, penicillinet och popkornen kom till av misstag, precis som många andra upptäckter/uppfinningar, men en hel planet - ett helt solsystem? Nej, jag kan faktiskt inte tro på det.
Men jag kan inte tro på att en gud skapade jorden under en vecka heller (under sex dagar för att vara korrekt, söndagen är ju en vilodag), det låter lika otroligt.

Det går inte att dra någon slutsats av såna här tankar, och jag har ingen aning om varför jag trasslade mig in i dem, det enda jag kan komma fram till är att jag är ateist. En gudsförnekare. Han må vara en vacker saga, men jag tror att det är allt han är - en sägen, en myt, en saga.




(dessutom tycker jag det är konstigt att jorden är en moder jord, en hon, och att gud påstås vara en man, en han. vem bestämde det?)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0