om man skriker väldigt länge kanske någon hinner höra

Förr skrev man dagbok för att få ur sig sina tankar, numera hamnar de på en publik blogg. Det är lite läskigt hur vi lärt oss att vräka ut våra liv inför hela världen, hur vi tycker att det är okej - så länge vi slipper se någons ansikte och dess reaktion. Det är läskigt hur vi exponerar oss själva, vänder ut och in på kropp och själ för, ja, vad då? Uppmärksamhet?

Jag tror inte att det är så enkelt. Jag tror det är något bortom uppmärksamhet. Vi lever i en värld där allt ska ske i raketfart. Ingen har tid att bry sig om människor, att läsa av hur omgivningen mår eller att försöka hjälpa. Ingen har tid att se det som inte är prioritet ett. Och då behöver man vräka ut sitt liv genom ett tangentbord. Då behöver man skrika det högsta man kan. Skrika ett skrik som aldrig tystnar. Ett skrik som finns kvar, så att folk kan höra de panikartade orden när de känner att de har tid. När de har tid att bry sig. Tid att vara mänskliga.

Jag tror att vi skriver blogg för att nå ut till de som inte vill se. Till de som aldrig har tid. Jag tror att vi skriver blogg för att det bara är på så sätt vi får tala till punkt, säga allt vi vill säga, utan att bli avbrutna av möten eller telefonsamtal eller tågpassningstider.

Jag tror att vi exponerar oss själva, fläker ut det innersta för att det bara är då, vi känner oss hörda.

Kommentarer
Postat av: Anonym

så där är det nog. kloka ord :)

2009-02-02 @ 21:18:41
URL: http://ettprickigtplo,mmon.blogg.se/
Postat av: [email protected]

kloka ord jag håller med dig :)

2009-02-02 @ 21:19:35
URL: http://ettprickigtplommon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0