om självhjälpsböcker

Jag låter min blick svepa över bokstället; Handbok i konsten att vara social, Sju steg mot själslig intelligens, Bli oemotståndlig, Mera självkänsla… Titlarna slåss om min uppmärksamhet. De ska få mig att sluta stressa, finna mig själv, bli en bättre medmänniska, äta rätt, bli klimatsmart - och tusen andra ting jag uppenbarligen inte klarar av på egen hand.

 

Jag blir nästan lite rädd då jag står och betraktar hyllorna. Inte nog med att vi ska klättra högt på karriärstegen, vara djupa och allmänbildade, finna meningen med livet och hjälpa omvärlden - vi ska dessutom vara våra egna psykologer. Vi ska, med hjälp av en bok, finna alla skavanker och klämmande skor själva. Och om vi inte gör det är vi misslyckade. För vem hittar inte felen då han fått tydliga instruktioner? Vem är så blind att han inte hittar vägen ens då han fått en karta?

 

Och jag blir rädd när jag ser alla böcker som handlar om att förverkliga sig själv. De som berättar om alla hobbys jag borde ha, alla tankar jag borde tänka och alla platser jag borde besöka. För när ska jag hinna göra alla de saker samhället anser behövs för att jag ska bli en fullvärdig människa? Jag vet inte. Min tid uppfylls redan till bristningsgränsen av skola, pendling och för lite sömn. Jag har inte tid att bli oemotståndlig eller förverkliga mig själv. Är jag misslyckad då?

 

Jag tror att alla dessa böcker blir ännu ett av de stressmoment som fyller vår vardag. Jag tror att de tyvärr stjälper fler än de hjälper. Det är bra med inspiration, det är bra med hjälp och det är bra med nya tankebanor, men jag tror att vi kommer att kvävas under högen av böcker vi borde läsa. Jag är rädd att vi, i sökandet efter det perfekta jaget, kommer att förlora oss själva.


Kommentarer
Postat av: Emma

Håller med dig! <3

2009-03-26 @ 19:01:27
URL: http://undeerbart.blogg.se/
Postat av: v.

och precis när jag tänkte formulera ett klokt inlägg, när jag kände mig produktiv, så tar du orden ur min dator.

jag gick in här, i jakt på inspiration - det är nämligen lätt att hitta den här, bara genom att titta på bilden du har överst! - och ser mina tankar i ord.

kanske borde jag vara lite arg, eller iaf lite butter. men det gör mig så glad istället. nu har jag läst de tankar jag ville se födas som ord. och de blev så otroligt mycket vackrare, än vad jag trodde att de kunde bli.

tack anna :) dina ord är bäst och jag älskar det! <3

2009-03-26 @ 22:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0