Antihjälten

när allt flöt upp till ytan

när historierna om dig och oss verifierades

och du vet, blev sanna på riktigt

då när etiketterna offer och gärningsmän delades ut:

– jag blev hjälte

jag som alltid stod bredvid och skrapade tårna i gruset när de gjorde dig illa,

jag stämplades som hjälte

 

mamma blev så stolt, gick runt och berättade för alla att

”Min son, min Johannes han gör minsann inte sånt där. Han har ett rent och fint hjärta han.”

jag var visst aldrig involverad

inte om man litar på återgivelserna

jag stod ju bara bredvid

 

och för det mesta stod jag ju bara där bredvid, rådvill

ett par gånger då du gled bort genom dimmorna fångade jag din slappa kropp, hindrade det värsta fallet

men lämnade sedan platsen för att låta de andra göra vad de planerat att göra

– jag lyckades aldrig supa bort mitt samvete.

 

ja för det mesta stod jag bara bredvid, och trots att avsmaken fick hela min kropp att skaka

kunde jag inte titta bort då deras hungriga blickar åt dig levande

motvilligt stod jag och betraktade hur krävande händer och tjocka tungor försvann i ett virrvarr av hår och nerspydda kläder

 

Sedan.

Det slutgiltiga. Oförsvarliga.

ändå försvarade och försvarades vi.

som om en rättegång skulle ställa något till rätta

skrattretande

 

det fanns inga ord att säga

den yttersta gränsen till det oförlåtliga var passerad, den där sista droppen i bägaren rann över och dränkte världen i en skoningslös tsunami

vi burades in i sanningen

 

det var inte jag som penetrerade, jag stod bara bredvid

det var inte jag som penetrerade

– men jag hörde skriken

jag såg hur du slogs för ditt liv, för den sista lilla värdighet som fanns kvar

­­– jag såg hur glittret i dina ögon bleknade och slutligen dog ut.

jag var där, precis intill

(hur har ni mage att kalla mig för hjälte?)

 

det var inte jag som penetrerade

det var inte jag som trängde igenom din själ eller njöt av de hjärtskärande skriken

det var inte jag som penetrerade

jag rörde inte ens

men jag var där,

– jag lät det ske.


Kommentarer
Postat av: natalie

starkt anna!



svar på lördag, hääärliga lördag & sjuksöndag: Jag har faktiskt läst lite av jonas - han är ju för härlig, verkligen! ok, juno & juliet noteras , och ska läsas så småningom! tack för tipset :)

och jag tycker verkligen att barnkalas låter superbra! två tummar upp (Y) (Y) ;d



<3

2009-09-20 @ 21:32:27
URL: http://chimney.bloggplatsen.se
Postat av: P

bra skrivet, verkligen.

2009-09-22 @ 13:13:33
URL: http://percie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0