om annateism, och vänskap

Egentligen är det mest flum och knäppa infall, men jag kan inte låta bli att bli alldeles rörd när jag läser vad Vlad skrivit här.

"Det har grundats en ny religion/livssyn/trossamfund/jagvetintevad: Annateismen. Och Jag, Vladimir Vamp Lukic, är överstepräst för Annateismen! Såklart skall alla andra slipskidz hänga på och bli annateister, de med!
För att få en sammanhängande bild av vad Annateismen går ut på kan jag säga följande.
Anna (som jag och Alex håller i på bilden) är en person som jag och min prästkollega Eddie anser vara ett föredöme. Hon är den där personen som finns där, som alla älskar, som man helt enkelt inte kan ogilla. Hon står som symbol för den stöttepelare vi alla behöver. Hon är en personifiering av vänskapen, som alltid står upp och inte ser skillnad på individer. Kärleken mellan vänner är ofta det dyraste man har, mer värt än alla världsliga ting. Anna är den personen. Den där som i många andra tider missuppfattats för en profet, gudom eller liknande. Hon är helt enkelt en helt underbar människa utan like som förtjänar att vara den vi hänvisar till när vi skall förklara ordet 'vän'.
Annateismen är en religiöst obunden religion. Jag, som dess överpräst, tror själv inte på gudomar. Jag tror att allting skapas av ens egna val, och framför allt - fantasin. Men fantasin bygger på ens egen frihet och kärlek. Friheten är det som inträffar när man står med båda fötterna stadigt på jorden och vet att 'jag kan sträcka mig ut till det okända, för någon kommer alltid att fånga mig ifall jag snubblar'. Kärleken är det vackraste och mest värdefulla du någonsin kan ge till en annan person; det är en mycket liten del av dig. Kärlek till en livspartner, en förälder, en vän eller ett djur är den stöttepelare som vi kan stå på. Det är den fasta grund vi står på, varifrån vi kan sträcka oss ut mot friheten. Det är detta som skapar vår fantasi, och fantasin skapar våra val. Detta skapar vår omvärld och formar våra liv. Det är inte någonting annat än vi själva som skapar det liv vi lever. Men för att detta alls skall vara möjligt, krävs kärleken. För det krävs ett samspel mellan människor, att vi ger bitar av oss själva i utbyte mot bitar av andra. Detta gör oss till färgstarka människor, detta skapar vårt innersta. I grund och botten är det våra medmänniskor och vi som skapar alltihop. Anna är ett bevis på detta.
Anna är vår medmänniska."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0